پنل "ماشین ‏سازی؛ صنعت راهبردی فراموش شده" درسیزدهمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری و نوآوری، به عنوان پنل برتر انتخاب شد.

پنل "ماشین سازی؛ صنعت راهبردی فراموش‏ شده و نقش آن در تاب آوری زیرساخت های صنعتی کشور" در نهمین کنفرانس بین‏ المللی و سیزدهمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری و نوآوری، از سوی هیئت داوران و مخاطبین کنفرانس به عنوان پنل برتر انتخاب شد.

در این نشست که 27 آذرماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، جمعی از نمایندگان نهادهای دولتی، بخش خصوصی و ماشین‏ سازان حضور داشتند.

دکتر رضا اسدی فرد -عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری- که مدیریت این پنل را برعهده داشتند، در ابتدا بر ضرورت توجه سیاست‏مداران و صنعتگران به رشته صنعت ماشین‏ سازی و لزوم تدوین برنامه و استراتژی مناسب برای توسعه این صنعت در کشور تأکید کردند. ایشان در ادامه به این مهم اشاره نمودند که در حال حاضر، ایران بیشترین تراز تجاری منفی را در این بخش دارد و با توجه به اینکه صنعت، فناوری را به زبان ماشین می‏ فهمد، رشد و توسعه صنایع به آن وابسته بوده و عدم باور به توان تولید داخل و واردات غیرهوشمند، بخصوص در زمان تحریم، تاب آوری را کاهش داده و می‏تواند خسارات جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد نماید.

در این پنل ضرورت تکمیل زنجیره‏ ارزش این رشته صنعت و تلاش برای رفع تمامی نواقص زنجیره، افزایش کیفیت ماشین ‏آلات ساخت داخل، ضمانت دولت و ایجاد مشوق برای خرید صنعت‏گران از ماشین‏ آلات ساخته شده توسط شرکت‏های دانش‏ بنیان داخلی، تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه، مدیریت هوشمند واردات، حمایت دولت در بهم‏رسانی عرضه و تقاضا، روش‏های مناسب انتقال فناوری، باور به توان تولید داخل و مقررات‏ گذاری صحیح، به عنوان مهمترین راه‏ حل‏های توسعه این رشته صنعت در ایران بخصوص در زمان تحریم عنوان شد.

رویداد