ارائه مقاله توسط پژوهشگران گروه اقتصاد دانش بنیان پژوهشکده در همایش «حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی؛ بررسی برنامه ها و متون»

تاریخ : 1397/05/01

تعداد بازدید : 116

4 امتیاز از 1 رای

همایش «حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی؛ بررسی برنامه¬ها و متون» روز پنج شنبه مورخ 28 تیر ماه توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید. پژوهشگران گروه اقتصاد دانش بنیان پژوهشکده در این همایش به ارائه مقاله پرداختند.

همایش «حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی؛ بررسی برنامه­ها و متون» روز پنج شنبه مورخ 28 تیر ماه توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و در سالن حکمت این پژوهشگاه برگزار گردید. این همایش در نهایت با ارائه 10 مقاله برگزیده و برگزاری سخنرانی­های تخصصی و پنل­­های بحث و بررسی پیرامون حمایت از تولید ملی به کار خود پایان داد. دو عنوان از مقالات برگزیده در این همایش توسط گروه اقتصاد دانش بنیان پژوهشکده ارائه گردید. آقایان دکتر ابوجعفری و رحیمی­نسب به ارائه مقاله­ای با عنوان «تحلیل چالش های صنعت اسباب بازی ایران؛ مطالعه­ای پدیدارشناسانه» پرداختند. لازم به توضیح است که این مقاله بخشی از دستاوردهای علمی پروژۀ «زمینه سازی و توسعه نظام آماری صنایع فرهنگی با تأکید بر رویکرد نوآورانه و دانش‌بنیان» به شمار می­رود.

 

این مقاله با استفاده از روش پدیدارشناسی و ضمن مصاحبه با 21 نفر از سیاست­گذاران، مدیران و فعالان اقتصادی صنعت اسباب بازی، به تحلیل چالش­های صنعت اسباب بازی در ایران می­پردازد. یافته­های این پژوهش حاکی از آن است که چالش­های صنعت اسباب بازی در ایران عبارتند از: ضعف در زیرساخت­های فرهنگی، ضعف در زیرساخت­های قانونی، ضعف در زیرساخت­های تولیدی و ضعف در زیرساخت­های تجاری. هرکدام از این چالش­ها، مشتمل بر مؤلفه­هایی است که چرایی ضعف صنعت اسباب بازی کشور را به تصویر می­کشند.

 

ضعف در زیرساخت­های فرهنگی از سه مؤلفه 1- فرهنگ نادرست خانواده‌ها در استفاده از اسباب‌بازی؛ 2- ضعف نهادهای متولی در فرهنگ­سازی استفاده صحیح از اسباب‌بازی و 3- ضعف در ارائه پیوست فرهنگی، تشکیل‌شده است.

 

 ضعف در زیرساخت­های قانونی در قالب چهار مؤلفه و چالش 1- ضعف نظارتی بر واردات اسباب‌بازی؛ 2- ضعف مقابله با قاچاق اسباب‌بازی؛ 3- نبود صنف یا اتحادیه اسباب‌بازی و 4- ضعف در اجرای قوانین مربوط به مالکیت فکری، قابل بررسی است.

 

ضعف در زیرساخت­های تولیدی در قالب مؤلفه­های 1- نبود رشته تخصصی و افراد متخصص در صنعت اسباب‌بازی؛ 2- نبود استاندارهای لازم و کیفیت پایین محصولات تولید داخلی و 3- طراحی غیربومی و کپی‌برداری از نمونه­های خارجی، قابل تبیین است.

 

و در نهایت ضعف در زیرساخت­های تجاری از چهار مؤلفه و چالش 1- ضعف در شناخت درست ظرفیت­های بازار اسباب‌بازی؛ 2- ضعف در تبلیغات و اطلاع‌رسانی؛ 3- عدم اقبال نهادهای مالی به سرمایه‌گذاری در طراحی و تولید اسباب‌بازی و 4- وضعیت نامناسب سیستم توزیع اسباب‌بازی، تشکیل‌شده است.

 

پس از ارائه مقاله، حضار به ارائه نقد و نظر پیرامون آن پرداختند. از جمله بازخوردهای حاضرین می­توان به ضرورت توجه ویژه به صنایع فرهنگی و همچنین تأکید بر ابعاد فرهنگی و اقتصادی صنعت اسباب بازی و لزوم توجه ویژه به آن، اشاره کرد.

نظر شما