برگزاری جلسه اتاق فکر و اقدام صنعت ماشین‌سازی در پژوهشکده مطالعات فناوری

مدیر برنامه توسعه صنعت ماشین‌سازی معاونت علمی: واردات بیش از 25 میلیارد دلاری ماشین‌آلات صنعتی خطوط تولید در 6 سال اخیر/ لزوم اصلاح فهرست ماشین‌آلات دارای معافیت حقوق ورودی با رویکرد تقویت سازندگان داخلی

جلسه اتاق فکر و اقدام صنعت ماشین‌سازی چهارشنبه ۲۹ آبان ماه در محل پژوهشکده مطالعات فناوری با حضور نمایندگان انجمن‌های فعال در حوزه تولید ماشین‌آلات صنعتی برگزار گردید. در این جلسه پیش‌نویس لایحه پیشنهادی برای اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی و همچنین فهرست ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید موضوع صدور مجوز معافیت حقوق ورودی به بحث و تبادل نظر گذاشته‌شد.

دکتر رضا اسدی‌فرد؛ مدیر برنامه توسعه صنعت ماشین‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ با اشاره به بروز نبودن فهرست مرجع وزارت صمت برای صدور مجوز معافیت حقوق ورودی بیان کرد: از سال 92 تاکنون حدود 25 میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات صنعتی خطوط تولید - به‌غیر از ماشین‌آلات راهسازی- صورت‌گرفته‌است که تقریبا 95 درصد مشمول معافیت یا پرداخت حداکثر 5 درصد تعرفه بوده‌اند. این در حالیست که با در نظر گرفتن تنها 10 درصد تعرفه حقوق ورودی و 9 درصد مالیات ارزش افزوده، حدود 5 میلیارد دلار معافیت برای واردات ماشین‌آلات اختصاص یافته  که در صورت سرمایه‌گذاری این مبلغ برای توسعه زیرساخت‌های صنعت داخلی، ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای تولید داخلی وجود دارد.

وی با اشاره به وجود توان ساخت 60 درصد از ماشین‌آلات موجود در فهرست معافیت حقوق ورودی در داخل کشور افزود: با استعلام از انجمن‌های مرتبط و اطلاعات موجود در سامانه برنامه توسعه صنعت ماشین‌سازی معاونت علمی و فناوری، شرکت‌های دارای توان ساخت ماشین‌آلات موجود در فهرست، شناسایی شده و به مرکز ساخت داخل صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت معرفی گردیده اند. وجود سازنده داخلی برای حدود 60 درصد از ماشین‌آلات موجود در این فهرست، لزوم بازنگری در این فهرست را نشان می‌دهد.

در بخش دیگری از این نشست در مورد قوانین مربوط به مالیات بر ارزش افزوده در حوزه ماشین‌سازی بحث و تبادل نظر صورت‌گرفت. مطابق ماده 17 قانون امور مالیاتی (فصل استرداد) شرکت های مصرف‌کننده ماشین‌آلات صنعتی، در صورت نداشتن معافیت مالیاتی، می‌توانند نسبت به استرداد مالیات بر ارزش افزوده پرداختی برای خرید ماشین‌آلات صنعتی اقدام نمایند. این در حالیست که نمایندگان انجمن‌های فعال در حوزه ماشین‌سازی نسبت به این امکان قانونی اظهار بی‌اطلاعی کرده و یا آن را غیر اجرائی قلمداد نموده اند. دکتر اسدی‌فرد ضمن اشاره به این موضوع افزودند: برخلاف فرآیندهای تسهیل شده برای واردات ماشین‌آلات صنعتی، برای خریداران ماشین‌آلات صنعتی داخلی فرآیند اجرایی مشخصی برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد. نمایندگان انجمن‌های حاضر در نشست ضمن تأیید این مطلب بر لزوم پیگیری دقیق موضوع و یافتن فرآیند بهره‌مندی از مزایای این قانون تأکید نمودند.   

مدیر برنامه توسعه صنعت ماشین‌سازی معاونت علمی، با اشاره به ماده 4 لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح برخی قوانین مالیاتی با موضوع معافیت از پرداخت مالیات برای عرضه برخی کالاها و خدمات که در بند16 به ماشین‌آلات صنعتی می‌پردازد، گفت: معافیت خریداران ماشین‌آلات صنعتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با سازوکار اجرایی مناسب در وزارت صنعت پیشنهاد خوبی است. همچنین پیشنهاد می‌گردد در متن لایحه پیشنهادی علاوه بر عرضه کالاها، به تولید کالاها نیز اشاره گردد.

همچنین با توجه به اشاره بند 16 ماده 9 شور دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اصلاحات قوانین مالیاتی با موضوع تهیه فهرست کالاهای معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط کمیته‌ای مرکب از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی، دکتر اسدی‌فرد پیشنهاد افزودن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌عنوان متولی شرکت‌ها و کالاهای دانش‌بنیان، به این کمیته را مطرح نمودند.

اتاق فکر و اقدام صنعت ماشین‌سازی به همت پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری و برنامه توسعه صنعت ماشین‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی گردیده و با همکاری انجمن‌های فعال در حوزه ماشین‌سازی، از جمله انجمن صنفی کارفرمایی ماشین‎‌سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری ایران، انجمن صنفی کارفرمایی ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران، انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا)، انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان ماشین‌آلات و قطعات نساجی ایران، اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش تهران و انجمن مهندسی ساخت و تولید ایران، به بررسی مسائل صنعت ماشین‌سازی داخلی و راهکارهای اجرایی حل آن‌ها می‌پردازد.

اطلاعیه