بررسی چالش‌ها و الزامات همکاری در حوزه علم و فناوری بین دانشمندان مسلمان

پنل «اولویت‌های همکاری علم و فناوری در کشورهای اسلامی» با حضور نمایندگانی از کشورهای مالزی، آذربایجان و ترکیه

 روز شنبه 18 آبان ماه در بنیاد علم و فناوری مصطفی برگزار گردید.

دکتر رضا اسدی فرد – عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری- که مدیریت این پنل را  برعهده داشت در خصوص اهداف برگزاری این نشست و همچنین مباحث مطرح شده در آن گفت: این سلسله نشست‌ها که تقریباً  هر شش ماه یکبار از سوی بنیاد علم و فناوری مصطفی در یکی از کشورهای اسلامی برگزار می‌شود به دنبال ایجاد فضای تبادل علم و فناوری در میان دانشمندان مسلمان است. بنیاد مصطفی به عنوان یک سازمان مردم نهاد (NGO) چند سالی است که در این حوزه فعالیت می کند و جایزه‌ای نیز با عنوان جایزه مصطفی (ص) دارد که هر دو سال یکبار به دانشمندان مسلمان در حوزه‌های منتخب از قبیل زیست‌فناوری، نانوفناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ... اهدا می‌کند. همچنین این بنیاد سالانه برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌هایی را با هدف معرفی و تبادل نظر میان دانشمندان مسلمان حوزه علم و فناوری در دستور کار خود دارد که نشست اخیر نیز بدین منظور برگزار شده است.

در پنل «اولویت‌های همکاری علم و فناوری در کشورهای اسلامی» که در روز شنبه 18 آبان در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا برگزار شد، نمایندگانی از کشورهای مالزی، آذربایجان و ترکیه حضور داشتند.

از جمله مباحث مطرح شده در این هم‌اندیشی، بررسی موانع ایجاد بسترهای مناسب برای همکاری علمی بین کشورهای مسلمان و چالش فقدان زیرساخت‌های مورد نیاز به ویژه در زمینه گردش نیروی انسانی (Mobility)  بود. موانعی چون مشکلات مربوط به اخذ ویزا برای ورود به کشورهای هدف و همچنین بالا بودن هزینه‌های سفر برای دانشمندان که می‌تواند مانعی بر سر راه تحقق این همکاری‌ها باشد که پیشنهاد شد بنیاد مصطفی با در نظر گرفتن تسهیلاتی به بهبود این امر کمک کند. 

از سوی دیگر با توجه به این مهم که لازمه ارتباط و تبادل دانش میان نخبگان شناخت یکدیگر می باشد، تشکیل پایگاه داده‌ای که علاوه بر معرفی دانشمندان و توانمندی‌های ایشان، اطلاعات مربوط به مراکز علمی در حوزه‌های مرتبط را نیز در دسترس مخاطبان قرار دهد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این در حالی است که این زیرساخت‌ها از سوی دنیای غرب برای دانشمندان غربی فراهم شده است، بنابراین  لزوم تحقق آن برای شناسایی و معرفی نخبگان مسلمان در عرصه علم و فناوری بیش از پیش احساس می‌گردد.  از این رو پیشنهاد شد تا با حمایت بنیاد علم و فناوری مصطفی، ایجاد این پایگاه داده در اولویت کاری قرار گیرد.

در پایان تأکید شد که برگزاری چنین رویدادهایی بی‌شک می‌تواند نقشی مؤثر و بنیادین در راستای تبادل دانش و ایجاد گفتگو در میان دانشمندان کشورهای مسلمان ایفا نماید.